top of page

Tien boeiende boeken voor vormingswerkers

pinkje2002

Ik geef al bijna drie decennia vormingen, rond verschillende thema's, en aan een bijzonder brede waaier van mensen en doelgroepen. Ik krijg dan ook geregeld de vraag naar mijn inspiratiebronnen.

In een vorig blogbericht lijstte ik al wat bijzondere bronnen op die kunnen inspireren bij het werken met groepen.

Deze keer wil ik graag specifieker stilstaan bij de kunst van het vorming geven. Een blogartikel speciaal voor de trainers, workshopbegeleiders en 'educators' onder ons.


Een deel ervan is enkel in het Engels verschenen, en voorlopig nog niet in het Nederlands. De meeste boeken vallen online te bestellen, zowel nieuw als tweedehands. Voor wie weinig budget heeft, kunnen bepaalde websites af en toe soelaas bieden, en soms

vind je een extra downloadlink bij het desbetreffende boek.






1. Facilitating group Learning - George LAKEY


George Lakey (°1937) is een pedagoog en activist, en één van de oprichters van het befaamde trainerscollectief Training for Change. Hun website staat bol van de facilitatie- en vormingstechnieken. Lakeys boek én het meemaken van een meerdaagse vorming door een trainer uit zijn collectief, veranderden mijn leven. Het boek is uiterst simpel geschreven, en werkt voornamelijk aan je awareness: wat is er allemaal van belang wanneer je voor een groep staat, en hen iets wil overbrengen, of doen herkennen in zichzelf?



2. Participatory workshops - Robert Chambers


Een waarachtige bijbel voor wie snakt naar een veelheid aan trainerstechnieken. Hoe start ik een vorming? Hoe deel ik groepen in? Hoe organiseer ik een dynamische groepsevaluatie? Hoe werk ik met hele grote groepen? Hoe zet ik de stoelen in de ruimte? Dit en nog veel meer in dit heerlijke boek. Je vindt het boek ook makkelijk gratis online, zoals hier bijvoorbeeld.



3. We make the road by walking - Horton & Freire



Twee reuzen van de kritische pedagogie, in dialoog met elkaar. Ik ben in mijn vormingswerk ten zeerste beïnvloed door de ideeën van de kritische pedagogie, zoals beschreven door auteurs als Paolo Freire, Myles Horton, Paul Giroux, bell hooks, Cornell West, en vele anderen. Kritische pedagogie zit behoorlijk anders in elkaar dan de klassieke visie op onderwijs, en het lijkt me veel effectiever én inclusiever. De boeken van Freire zijn boeiend, maar echt niet makkelijk om te lezen, dus die raad ik niet meteen aan. Een oud, onderhoudend interview met Myles Horton vind je hier.


(Een Indische cartoon-klassieker uit de jaren zeventig illustreert op een machtige manier waar kritische pedagogie voor staat. Je kunt het hier downloaden.)



4. Games for actors and non-actors - Augusto boal



De Braziliaanse dramaturg Augusto Boal was sterk beïnvloed door Paolo Freire. Hij is niet enkel de man achter het Theater der Onderdrukten, een methode die ik maar al te graag gebruik in mijn vormingen. Hij schonk ons ook een schatkist aan bewustzijnsverruimende oefeningen en 'energizers'. Het boek is overal te koop in het Engels, maar je vindt het ook makkelijk online terug. Zoals hier bijvoorbeeld.

Zin in nog meer energizers? Klik hier dan eens op.



5. gert biesta - het prachtige risico van onderwijs



Alles wat je ooit wilde weten over de kunst van het onderwijzen, door de eeuwen heen. Hier vind je niet meteen bruikbare instrumenten, maar wél een heerlijke hoop achterliggende visies op wat leren nu precies is, en hoe we dat kunnen stimuleren, zowel binnen de klassieke onderwijscontext, als vér erbuiten.



6. Playback: A guide to reviewing activities - Roger Greenaway



Zoals gezegd ben ik grote fan van het Ervaringsleren. Een belangrijke pionier hiervan is Roger Greenaway, die de wereld heel wat boeiende methoden presenteert om wat geleerd is, ook te kunnen benoemen, erover te reflecteren en het te begrijpen. Je vindt een online versie van het boekje hier, en op de website van Roger staan héél veel extra pedagogische instrumenten.



7. How children fail - John holt



Deze klassieker was voor mij een absolute eye-opener. Het gaat in eerste instantie over het leer- en faalgedrag bij jongere kinderen in een semi-klassiek schoolsysteem in de VS in de jaren vijftig van vorige eeuw. Maar het is smullen, en raakt aan de essentie van wat Leren nu eigenlijk betekent.



8. Standing in the fire - larry dressler



Dit boek gaat niet zozeer over het geven van vormingen, dan wel over het managen van groepsdynamieken. Iedere vormingswerker weet evenwel dat inzicht in groepsdynamiek onontbeerlijk is voor wie het leren in groepen wil bevorderen. Larry geeft je heel wat inzichten om groepen te begeleiden met Helderheid, Kalmte en Moed.



9. you can doodle - diane bleck



Voor mijn vormingen ga ik meestal 'low tech', dus zonder gebruik van Powerpoint, beamers, laptops en tal van andere technische snufjes die makkelijk kunnen haperen of de deelnemers verplichten hun smartphone boven te halen (als ze die al hebben). Maar dat low-tech perspectief heeft mogelijks ook met mijn leeftijd en koppigheid te maken. Ik zweer bij flipchart of whiteboard, stiften en A5 post-it notes. En een mooie bladspiegel maken maakt voor verschillende deelnemers écht wel een verschil. Het is niet moeilijk verschillende kleuren te integreren, en je woorden op te vrolijken met leuke doodles. Dit is één van de vele boekjes hieromtrent, en wie wat zoekt, zal op het internet algauw ook heel wat leuke tekeningen vinden, die héél makkelijk te maken zijn, en een glimlach op het gezicht van je toehoorders toveren.



10. Kijk naar mij - Steven desanghere



Ik hou niet zo van valse bescheidenheid, dus waarom niet mijn eigen boekje uit 2016 nog eens in de verf zetten? Je kunt een papieren versie bestellen bij mij, of het gewoon hier gratis downloaden. Het boekje focust zich op het creëren van een laagdrempelige en veilige leeromgeving, geïnspireerd door mijn vele jaren in het circusjeugdwerk.



Uiteraard zijn er nog heel wat meer boeiende bronnen over vormingswerk te vinden, zowel op papier als digitaal. Als uitsmijter geef ik graag deze klassieke, geanimeerde lezing mee van Sir Ken Robinson, die ons toont hoe het wél en hoe het beter niét kan, zowel in formele als non-formele leercontext.

Veel leerplezier!




134 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Contact

Steven Desanghere

Leischoot 3

9931 Oostwinkel (Lievegem)

​

Ik ontvang cliënten in Groepspraktijk Grond, Diksmuidestraat 2 te 9000 Gent. 

​

+32 (0)497 359354

​

stevendesanghere@yahoo.com

​

BTW nummer BE 0643 958 155

Thanks for submitting!

bottom of page